Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

fredag den 1. januar 2010

Svinemørbrad med sennep, serranoskinke og mozzarella & Banoffee Pie

Velkommen til 2010 :) Nytåret her i det nordlige gik nemt, afslappet og smertefrit. Ikke mindst dagen efter ;)
Min nytårsaftensdag startede ret fredeligt med at daske på sofaen.. ikke dårligt ikke dårligt.. Så kom der en sød postmand med en pakke til mig. Jeg har nemlig vundet i en opskrift konkurrence på Julemad :) med sådan en stak god chokolade kan det jo kun blive en god dag. Mange tak, siger jeg bare.


Vi dryssede ud til mine forældre ved 14 tiden, for lige at kunne nå at sige godt nytår til min mor før hun tog på arbejde. Så første halvleg af nytårsaften blev holdt sammen med Daniel, min far og Fie-hunden. De nørdede inde i stuen, jeg nørdede ude i køkkenet :) Menu stod på Svinemørbrad med serranoskinke, sennep og mozzarella, serveret med ovnkartofler og en svampesauce. Opskriften på svinemørbrad fandt jeg hos den søde MissMuffin og i må lige kigge der for at se et billede af herlighederne :) jeg glemte fuldstændig at tage billeder. (Efternote: der er nu kommet billeder her)

Svinemørbrad med serranoskinke, sennep og mozzarella(4 pers)

- 2 afpudsede svinemørbrad skåret i små bøffer (12-13 stk)
- 12-13 skiver serrano, en skive til hver stykke kød
- 2 kugler frisk mozzarella, skåret i skiver
- friske basilikumblade, skåret i "konfetti"
- dijonsennep
- 2 tomater uden indmad, skåret i tern
- salt, peber, olivenolie og smør


1. Bank bøfferne lidt flade og brun dem i smør og olivenolie. Krydder dem godt med salt og peber.
2. Lad bøfferne køle lidt af og placer dem i den ene ende af et stykke serrano. Smør bøfferne med en god klat sennep, top med lidt tomat og 3. basilikumblade og skinken pakkes omkring hver bøf.
4. Læg pakkerne i et ildfast fad og kom en skive mozzarella ovenpå.
5. Bag ved 200 grader til osten er smeltet og har fået lidt farve- ca 15-20 min.Hæld evt.½ dl. Marsala ved før du sætter fadet i ovnen.


Note: Det er ihvertfald ikke sidste gang det bliver lavet :) det var rigtig lækkert og ikke særlig besværligt at lave. Jeg tror også det vil smage godt med kyllingefillet i stedet for mørbrad. Det er ihvertfald en der ryger i gemmerne! De andre var også rigtig begejstrede for det :) selv Fie.
Desserten kom til at bestå af Banoffee Pie, der også var en førstegangs opskrift. Jeg har den fra et madblad jeg købte i London i sommer.




Banoffee Pie 8-10 pers.
  • 300 g. Digestive
  • 150 g. mørk chokolade
  • 70 g. smør, smeltet
  • Næsten 1 gl. Dulce de leche (ca. 400 g.) lav evt. dit eget J
  • 3 store bananer
  • 3,5 dl. Piskefløde
  • 2 tsk vanillesukker
  1. Forvarm ovnen til 180 grader.
  2. Knus kiksene helt i en foodprocessor el. ved at putte dem i en frostpose og tæve dem med en kagerulle.
  3. Riv 50 g. af chokoladen helt fint og bland godt sammen med de knuste kiks og det smeltede smør.
  4. Hæld krummemassen i en 24 cm tærteform og pres det sammen i bunden og op ad siderne.
  5. Bages i 10-12 min. til den er gylden og har sat sig lidt. Den vil stadig være lid blød mens den er varm.
  6. Lad bunden afkøle helt og fordel herefter Dulce de leche ud over.
  7. Hak 50 g. chokolade fint, men ikke i smadder. Fordel over Dulce de leche



    .
  8. Skær bananerne i meget tynde skiver og læg i lag på kagen til du.. ja.. ikke har flere skiver tilbage.
  9. Smelt de sidste 50 g. chokolade. Jeg gjorde det i en frostpose i en skål meget meget varmt vand. tag op og lad afkøle når chokoladen er helt smeltet.
  10. Pisk fløden til lækkert skum sammen med vanille og fordel over bananerne.
  11. Klip et bette hul i chokoladeposens ene hjørne og dekoret :)
Vi glemte helt at få lidt af pie'en med hjem og vi havde virkelig lyst til det i dag! Så jeg lavede en lille en til mig og Daniel :) Jeg havde kun lidt mandariner på dåse, så det må være en Manoffee Pie ikke? ;)


Det kan klart anbefales at bruge mandariner, det blev virkelig godt :) måske jeg også skulle have skåret lidt æbler i tern.
Lidt krymmel på toppen skal der til.

2. halvleg forgik hos et par af vores venner + et andet par. Bare stille og roligt. Vi fik ihvertfald brugt deres blender en hel del ;)
strawberry-et-eller-andet.

En af de bedste drinks der blev opfundet den aften :) du må ikke spørge mig hvad der var i.. eller måske hvad der ikke var i.. det skulle ikke undre mig hvis der har sneget sig et par chili cheese pops i mens drengene lavede dem.
Dette års nytårsaften var rigtig hyggelig, stille og rolig :) en aften med dejlige mennesker, god musik og skøn mad. jeg vil altid huske denne aften som aftenen hvor jeg blev introduceret til Malkepigesangen (der så ikke har forladt mit hovede sidden)

6 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Hæhæ - da jeg faldt over navnet på en lignende tærte for nogle måneder siden, troede jeg først, det var en joke - det er et meget pusseløjerligt navn! :-D

Sikke I har smovset i går :-)

MissMuffin sagde ...

Det er nemlig en rigtig lækker og nem ret, den med svinemørbraden:)Kagen lyder også rigtig god og anderledes, den vil jeg li huske på til en anden gang:)

Bitten sagde ...

Jeg skal sørme have lavet sådan en kage engang!

Godt at du kom vel ind i det nye år :)

Linebinevaskemaskine sagde ...

Piskeris: haha ja det er et løjerligt sammensat navn :D men super lækker med en masse frugt i.

MissMuffin: det var super lækkert det svinemørbrad :) Det er en rigtig god kage, der kan "bære" en ordentlig bunke frugt inden i :)

Bitten: sådan en skal du da lave! Men det er billigere at lave dulce de leche selv, med mindre du ligesom mig får det smidt i nakken pga. sidste salgsdato :D den vil også være god med en masse blandet frugt i ;)

Hanne K's verden sagde ...

Hej

Hvor ser kagen bare lækker, lækker ud.
Også chokoladen, jeg fik nogle poser af firmaet for et par måneder siden - det kan man godt blive forfalden til;o)

Linebinevaskemaskine sagde ...

hanne: Den er nemlig rigtig lækker og kan varieres meget :) Det er også bare noget skønt chokolade, har dog ikke fået smagt den ekstra mørke endnu.

Send en kommentar