Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

tirsdag den 27. april 2010

Kanelsnegle med karamelbagt banan og mandler

For søren, et dejligt vejr at stå op til i morges :) solskin und alles, men der blev overskyet i løbet af min bustur ud til skolen. Jeg vil godt be' om noget mere af det er forårsvejr tak, nu har vi af princip slukket for radiatoren herhjemme for 3 uger sidden og 17 grader indenfor er lige i underkanten. På den andne side er de det en god undskyldning for at krybe under et tæppe og drikke varm kakao :)

Når der er så koldt i lejligheder er jeg, logisk nok, jo nød til at bage et eller andet så eftervarmen kan bruges i lejligheden ;) Jeg lå inde med en ordentlig stak bananer og et glas dulche de leche der trængte til at blive brugt til noget fornuftigt, så jeg kreerede de hersens snegle:

Kanelsnegle med karamelbagt banan og mandler (18 stk.)
dej:
  • 80 g. smør
  • 1 dl mælk
  • 1 æg
  • 20 g. sukker
  • et nip salt
  • ½ tsk vanille ekstrakt el. korn af ½ vanillestang
  • 25 g. gær
  • 280 g. mel
  1. Varm mælken forsigtigt og smelt smøret heri.
  2. Pisk æg, sukker, salt og vanille sammen.
  3. Når mælkeblandingen er lillefingervarmt smuldres og udrøres gæren deri.
  4. Hæld mælkeblandingen ned i skålen til æggeblandingen og bland let.
  5. Tilsæt melet lidt efter lidt, mens dejen æltes glat og fin. den må godt være lidt! blød og klistret.
  6. Stilles til hævning til den har dobbelts størrelse, en god times tid.

karamel/banan fyld:
  • 2 bananer
  • 225 g. dulce de leche (½ glas)
  • 1 spsk smør i små stykker
  • 1 spsk sukker
  1. Skær bananerne i ½ cm tykke skiver og bland det hele sammen.
  2. Bages ved 220 grader i 15-20 min. i et fad med evt. belægning, så det ikke så nemt brænder fast.
  3. Hold godt øje med det og rør rundt 3-4 gange undervejs.
Skidtet samles:
  • dej
  • 1½ tsk stødt kanel
  • 25 g. smør i små tern
  • 2 håndfulde grofthakkede mandler
  1. Rul dejen ud i en rektangel og fordel smøret der på.
  2. Drys kanel over.
  3. Fordel fyldet tilsidst (her er det kun halvdelen af fyldet jeg fik taget billede af)
  4. Dejen rulles sammen til en pølse på den lange led og skæres i skiver på ca. 1½ cm
  5. Stoppes i en muffinform..
  6. drys mandlerne over og tryk dem let fast.
  7. bages 12-15 min midt i ovnen ved 190 grader.
  8. Kanøfles lune :)
Note: De blev rigtig gode :) kombinationen af mandler, dulce de leche og banan går virkelig godt sammen. De var bestemt heller ikke dårlige dagen efter, da de blev lunet og fik lidt glasur på toppen ;)
I aften skal Daniel og mig ind at spise på Friis Modern Steakhouse, der er ejet af "Mortens kro" Morten :) Jeg har kun hørt godt om stedet og jeg allierer mig med mit trofaste kamera i aften, så det skal nok blive rigtig godt. Der er nu ikke noget som en ordenligt mør, rød bøf :)

6 kommentarer:

Louise sagde ...

Orv de ser lækre ud! - Nu skal du altså også snart have den gave, som jeg har købt til dig. Forresten, så var KickAss helt igennem awsome.. :)

Piskeriset sagde ...

Jeg synes, det er et ualmindeligt godt argument - flere bagetimer når det er koldt! :-D

Ret spændende variant af kanelsnegle - det må jeg prøve på et tidspunkt!

Linebinevaskemaskine sagde ...

Løjsebasse: de er virkelig gode :) jaa vil snart have den gave altså. Vi må finde ud af noget i næste uge. åhr skal lige have narret nogen med ind og se den ;)

Piskeris: man kan jo simpelthen blive nød til at bage ;) De blev rigtig gode :) jeg elsker at prøve noget anderledes (specielt når man får brugt lidt rester her og der ;))

Fru Buur Bækgaard sagde ...

Jeg har lige bagt et hold banan-karamelsnegle, stærkt inspireret af din fantastiske opskrift (droppede dog at bage fyldet og at tilsætte mandler). Lækkert, lækkert, lækkert - og lige hvad jeg havde lyst til!:o)

Linebinevaskemaskine sagde ...

Fru B.B.:
De er nemlig rigtig lækre :) og det er rart med lidt anderledes engang i mellem.

Anonym sagde ...

De ser meget lækre ud. Mon jeg kan bruge toffeesauce fra Dr.Oetker?

Send en kommentar