Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

tirsdag den 4. maj 2010

Projekt rugbrød med surdej - så blev brødet bagt

Så fik endelig taget mig sammen til at bage rugbrød med Leopold (min surdej altså), det er det der med tid osv :) Jeg tror bare jeg skal finde en god rutine. Billedet blev ret dårligt og det er altså meget smukkere i virkeligheden.


En portion Leopold (surdej)
  • 200 g. groft rugmel
  • lidt gær (på størrelse med en ært)
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk honning
  • 1 dl økologisk kærnemælk
  • 2 dl vand

  1. Det hele røres sammen og stilles et sted hvor det ikke står alt for meget i vejen. læg et rent viskestykke over.
  2. Jeg lod den stå 4 dage med en daglig, hurtig gennemrøring, gav den ½ tsk honning og 2 spsk mel på 4. dagen og lod den stå yderligere 3-4 dage med daglig genemrøring. Den skal undervejs "lugte" sådan lidt surt og ølagtigt (har jeg læst mig til) :) opbevares i en bøtte med låg i køleskabet hvis du ikke lige får den brugt en af de første dage. den kan vist holde sig 2-3 uger.
  3. eller står der lidt om det her: her! :)


Rugbrød a la Leopold (2 store + en klat leopold til næste gang)

Aften:
  • ½ mørk øl (gem resten)
  • 1½ spsk salt
  • 2 spsk maltsirup (honning kan bruges)
  • 300 g. Leopold (surdej)
  • 600 g. rugmel
  • 350 g. knækkede rugkerner
  • 1 liter koldt vand
  1. Bland det hele og lad det stå i skålen med et rent viskestykke, natten over. Dejen er grødagtig.
  2. Bland evt. alle de tørre ting til om morgenen sammen i en skål for sig, så er de lige til hurtigt at røre i før du suser afsted.
Morgen:
  • ½ mørk øl
  • 400 g. knækket rug
  • 50 g. mandler
  • 50 g. hasselnødder
  • 50 g. solsikkekerner
  • 50 g. græskarkerner
  • 25 g. sesam
  • 25 g. hørfrø
  1. Bland alle tingene i dejen for aftenen før, tag 300 g. dej fra til at gemme og hæld resten af det i to store smurte rugbrødsforme,
  2. Læg et rent viskestykke over de to fyldte forme og lad dem hæve ca. 6 timer, mens du laver det du nu laver på almindelig dag :)
  3. Så er de klar til at blive bagt 1½ time ved 180 grader når du har tid om eftermiddag/aftenen.
Note: Min allerførste voksne surdejsrugbrød :) det blev bare rigtig godt! Rigtig mange kerner som jeg godt kan lide det og ikke papagtigt som fabriksrugbrød (bvdr), nu har jeg faktisk lyst til at spise rugbrød. Det gode er også at det kan varieres som det passer dig med kerner/nødder og der kan smides lidt revet gulerod i. Jeg brugte honning, men jeg skal altså have fundet noget maltsirup et sted, for lige at give det den sidste "dybe" smag.
Lige for tiden er vi i fold sving med at skrive eksamensprojekt og jeg føler bare vi sidder fast. Vi kommer absolut ingen vegne og det går sååå langsomt! Men sådan er det altid, det tager en evighed før man har fundet litteratur osv. så man kan begynde på skriveriet og diskussionerne. I morgen står den igen på projekt og vejledning, men dagen bliver afsluttet på hyggeligste vis sammen med yndlingstøserne :)

2 kommentarer:

Bitten sagde ...

Spørgetid:

Fodrede du ikke Leopold løbende? Ud over på fjerdedagen.

Hvad så med den klat Leopold, du havde tilbage, den rækker vel ikke ret langt? Skal den fodres?

Kan man bruge enhver rugbrødsopskrift, der indeholder surdej?

Jeg må få taget mig sammen til at købe honning.

Tak for din beretning!

Linebinevaskemaskine sagde ...

nej han fik kun lige lidt der og så en kærlig daglig omrøring :) det er en hel videnskab, så google er din ven.

Den klat leopold jeg havde tilbage fra den oprindelige leopold, får tilsat 300 g. af rugbrødsdejen (før det kommer i formene) og skal står i køleskabet til næste gang jeg skal bage rugbrød.

Jeg tror sagtens du kan bruge leopold i alle rugbrød med surdejs opskrifter. :)

Send en kommentar