Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

lørdag den 9. april 2011

Madklub - tema: lav hvad du har lyst til"

Åha! Da jeg startede på dette indlæg og frejdigt begyndte at oploade billeder sagde google stop! Der poppede den fine lille besked op med: UPS! du har ikke mere plads. Så jeg har været ude og bruge penge på lidt ekstra plads her på bloggen, gmail og hvad der nu ellers er tilknyttet. 5$ om året er nu også okay :) det var bare virkelig træls midt i mit billede upload.

Det jeg kom fra, var at endnu engang havde madklub her i onsdags :) Der gik lidt kludder i planlægningen med hvor vi skulle være og hvem der skulle have hvad med, så jeg havde købt lidt ind til desserten allerede til sidste gang. Heldigvis kan Lemoncello godt holde sig ;) Temaer blev derfor "Lav hvad du har lyst til" da jeg godt ville have det brugt.

Jeg elsker at kigge i andre folks kogebøger og har konkluderet at jeg virkelig godt kunne bruge Grigos Hjemmebag i min samling. Den virker rigtig lækker, nede på jorden og med skønne billeder. Billeder er så vigtige når jeg skal købe kogebøger :)

Forretten var dejlig frisk! Melon med serranoskine og timian er altid en vinder for mig. Specielt også nu her hvor solen kommer mere hjem og maden skal være lidt lettere. Forresten så er det virkelig et elendigt tidspunkt jeg har købt min Le Creuset gryde på. Det er jo ikke nogetved at lave simremad i solskin ;)

Vi er jo begyndt at tage en "værtinde" gave med og det er personen der står for drikkevarer der også køber en lille ting. Ikke noget særligt, men det er altså hyggeligt :) Det er også nu det slår mig at jeg skal have fundet på noget til næste gang.

Hovedretten var anderledes, men utrolig lækket. Opskriften er lavet ud fra "Jamie does" og er røget peber makrel på kartoffel rösti med spejlæg på toppen. Det smagte helt fantastisk og var noget jeg aldrig selv havde tænkt på :)

Jeg stod for desserten, der i denne omgang blev anderledes udgave af tiramisu. I stedet for kaffe blev det tiramisu med citron og vanille.



Tiramisu Med Citron Og Vanille 6-8 pers
- 12 savoiardi/ladyfingers
- 80 ml. lemoncello
- 60 ml. citronsaft
creme:
- 500 g. mascarpone
- 6 past. æggeblommer
- 125 g. sukker
- korn af 1 vanille stang
- 2 tsk lemoncello

- Groftrevet mørk chokolade (jeg brugte 70%)

Creme:
1. Pisk æggeblommer lyse og luftige sammen med sukker, til sukkeret er opløst.
2. Pisk lidt efter lidt mascarponen i til der er helt rørt ud.
3. Rør tilsidst vanillekorn og lemoncello i.

1. Bland lemoncello og citronsaft i en flad skål eller dyb tallerken.
2. Vend 6 savoiardi rundt i blandingen en for en og læg dem i det fad eller skål du vil lave desserten i.
3. fordel halvdelen af cremen ovenpå. Jeg brugte en sprøjtepose.
4. Vend de sidste 6 savoiardi i citron/lemoncello, læg dem oven på det første lag creme og afslut med at lægge det sidste creme på som top. Glat evt. ud :)
5. Jeg lavede den aftenen før den skulle serveres, så den kunne nå at sætte sig og kagerne blive bløde.
6. Dæk overfladen med et godt lag revet chokolade lige inden servering.

Note: Jeg elsker citron og den her dessert blev virkelig lækker :) ikke for syrlig og ikke alt for sød. Jeg kan også godt lide den smag lemoncelloen giver. Næste gang jeg laver den tror jeg godt jeg kan finde op at putte lidt revet citronskal i cremen og evt. også lidt revet chokolade i midten af desserten.
Det er en fyldig sag, men rigtig god :)


Hende der havde drikkevarer med, havde ud over sodavand også og købt ind til at lave chokolade milkshakes til os. Jeg tror det er den bedste hjemmelavede chokolade milkshake jeg har fået! Den var lige tilpas tyk og skummende, med en blød chokolade smag. Den smagte rigtig godt til et spil kort sidst på aftenen ;)
Hende der lagde lejlighed til og stod for hovedretten, var virkelig overskudsagtig og havde lavet lun cheesedip til at dyppe nachochips i. Meget cheddaragtig og meget god! Uha det smagte fantastisk! klistret, lunt og godt :)

Hvor er det bare skønt at solen er begyndt at komme frem igen. Selvom jeg har været på arbejde i butikken, kan jeg stadig nå at fange solen her sidst på eftermiddagen. I morgen skulle det endda blive endnu bedre og der har jeg fri ;)
Jeg har talt med en at pigerne fra madklubben om at køre til Horsens Statsfængsel til krimimesse i morgen. er der nogen af jer der har været til det før eller denne her gang? Det lyder ret spændende :)

9 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Jeg elsker altid dine madklubsindlæg og får sådan en lyst til også selv at kaste mig ud i det - men jeg har lidt på fornemmelsen, at en del af vores venner ville få præstationsangst af det, og det er jo ikke det, der er meningen :-)

Meget lækre retter I har nydt - mmm!

Og jeg er helt enig mht. kogebøger - billeder er også ret vigtige for mig!

heidi sagde ...

Endelig en tiramisu uden kaffe! Selvom så er det vel strengt taget ikke en tiramisu, men jeg er ligeglad - kaffe kommer der aldrig i her i huset! Men versionen med citron kunne jeg godt overtales til at prøve.

Tror du din veninde vil af med opskriften på den ostedip - eller er det bare smeltet ost, og ikke andet?

Linebinevaskemaskine sagde ...

Piske: det er jeg glad for at høre :) det er også rigtig sjovt. Vi hygger os med det og det er frit hvor meget man vil nørde med maden. Det vigtigste er jo selvfølgelig at alle har det godt med det :)

<3 billeder!

Heidi: Bumbum ikke original ;) men sådan derhen ad. Jeg skal besøge hende i morgen, så der skal jeg nok lige høre hende :) jeg tror der er mere i, men er ikke helt sikker.

MissMuffin sagde ...

Uhm, jeg elsker tiramisu- selv den med kaffe, selvom jeg ikke drikker det skidt!
Jeg har en opskrift liggende et eller andet sted med hindbær, den vil jeg ha afprøvet når hindbærsæsonen kommer..
Jeres madklub er så spændende, men ligesom Piskeris tror jeg ikke, at mine veninder synes det vil være så fedt:)

PS: Det er forresten nogle vildt fine tallerkner, som forretten er serveret på:)

Unknown sagde ...

Jeg var da ikke lige klar over, at der kun er begrænset plads her på bloggen.. Nå, men det ved jeg så nu.
:-))

Linebinevaskemaskine sagde ...

MissMuffin (husk at notere at jeg svare ;)): jeg melder mgi gerne frivilligt til at smage på hindbær tiamisu, bare der ikke er kaffe i ;)
Det med madklubben er jo også hvad man har lydt til :)bare det er hyggeligt. Tallerknerne er nemlig superfine!

Det lille køkken: Jeg vidste det heller ikke, men det er heldigvis et lille beløb det koster :)

Den positive vejleder sagde ...

Det er da bare den bedste idé jeg længe har set, Line - tiramisu med citronsmag, uuhmmm. Det skal HELT SIKKERT prøves :-)

Jeg er så pjattet med at læse om jeres madaftener - det lyder simpelthen så hyggeligt; og så er det jo bare altid det vildeste guf I får, mumsfilibaba!!

Kh. Eva

Unknown sagde ...

Jeg faldt lige over jeres madklubside - først en dejlig menu, der inspirere!!!
Så tak for det -- John

I Italien laves Tiramisu i mange varianter - lemoncello Tiramisu er ikke en forkert Tiramisu. På Finde opskrifter er der en række udgaver. http://www.findeopskrifter.dk/s/tiramisu.html

Og så lige 2 opskrifter fra Italien

http://ricette.giallozafferano.it/Tiramisu-alle-fragole-con-crema-di-limoncello.html

http://www.misya.info/2011/05/16/tiramisu-al-limone.htm

Linebinevaskemaskine sagde ...

Eva: Det er rigtig lækkert og friskt :)Du kan tro vi hygger med det.

John: Tak for det :) Jeg er mere til de lidt frugtfriske versioner

Send en kommentar