Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

søndag den 8. januar 2012

Cookies'n cream cheesecake & Test af Fansussi for FANDANKO

I går havde jeg besøg af de søde blogpiger ....... til spisning, men jeg havde ikke lavet noget af den. Den var nemlig fra FANDANKO. Efter vores samarbejde til Lyserød Lørdag i oktober, var ejeren så sød at tilbyde os at blive testere for hans nye "Fansussi" konept, der er en sammelsmetning af tapas og sushi. Det er brugt utrolig lækre, friske råvarer og gjort meget ud af at det skal se lækkert og indbydende ud.
De består af en base af ris, sprøde grøntsager og soyapapir med forskellige slags fyld ovenpå.

Der er 10 stk i en bakke, hvilket kan gøre en person godt mæt. Stykkerne er anrettet utrolig flot og kreativt med fokus på farve og teksture. Der er lidt for en hver smag i sådan en bakke, samt et par stykker der er lidt mere vovede. Jeg har ikke noget papir e.lign. på hvad de hver især indeholder, men jeg prøver at skrive det som jeg husker det.

Røget unghanebryst fra Gråsten, med wasabi aioli go sprød ærtespire. Den var fantastisk lækker, med en delikat røgsmag, dejlig konsistens og lidt spark fra wasabien.

Laksecreme toppet med sprød timiantoast: endnu en af favorittere! Så blød, cremet og lækker med knas fra den sprøde toast.
Grillet kammusling med trøffelmarineret reje og tomatrelish?: Jeg havde det lidt svært med konsistensen på kammuslingen, men det er også første gang jeg smager sådan en. Rejen smagte tilgengæld rigtig godt.

Fois gras terrain med spicy mango chutney og pink ingefær: Den faldt ikke rigtig i min smag, men jeg bryder mig heller ikke om fois gras. Hvis jeg skal være positiv, så var det en god komi med mango chutneyen. Den friske godt op :) ingefæret var utrolig dominerende, men gav et flot farvespil.

Lækker marineret svinekød med rødbedetzatziki: Den var lidt svær at skære igenne og spise pænt, men hold op hvor var kødet lækkert.
wasabimarineret oksemørbrad med gulerødscreme: Kødet smagte skønt, men wasabien tog måske lidt for meget fokus fra den fine smag. Gulerodscremen var et fint cremet og farverigt element.

Ande rilette?, med tørrede gule tomater: Jeg blev så positivt overrasket over denne Fansussi. Den er ikke så flot og indbydende som nogle af de andre, men den ande riletten, smagte så godt! De gav et godt syrlig modspil.

Lufttørret skinke med pesto og minimozzarella: Den var desværre ikke så indbydende at se på, men den smagte tilgengæld virkelig godt!
Brasieret kalveskank med syltede gulerødder: Den var heller ikke så flot, men jeg kunne have spist en hel tallerkenfuld af det ovenpå. Gulerødderne var lige lidt for sure til min smag, men ville ellers give et godt syrligt pift.

Sashimi tun med syltet rødløg: Også en klar favorit! Tunen var lækker, mild og ikke alt for fisket. De flotte syletede rødløg gav en rigtig god skarphed og syrlighed.

Det var alt i alt en rigtig god smagsoplevelse, hvor man både følte sig lidt tryg med velkendte smage, men også blev udfordret med nye teksturer og smage. Det var også en flot synsmæssig oplevelse, med mange farver og former. Jeg blev, for at sige det mildt, drønmæt på den gode måde! Risene var lidt tørre og smuldrene, men det er jo kun en småjustering der skal til :)

Jeg lagde jo lejlighed til og havde banket en dessert sammen :) valget faldt på en cookies'n cream cheese. 
Jeg har taget udgangspunkt i den her opskrift.

Cookies 'n cream cheesecake med Oreo's go jordbær 8-10 pers


Bund:
170 g knuste digestive kiks
35 g brun farin
70 g smør, smeltet

1. Bland det hele sammen og pres det ned i bunden af ringen fra en 22-23 cm springform forret med en høj strimmel bagepapir. Ringen placeres på det fad du vil servere kagen på.

Fyld:
100g oresos, hakket groft
600 g flødeost (Buko eller den billge fra Aldi/Lidl fungere fint, bare ikke light)
150 g sukker
1 spsk citronsaft
kornene af 2 vanillestænger (endelig ikke brun vanilleekstrakt)
6,5 dl fløde, pisket til skum

1. Pisk flødeost, sukker, citronsaft og vanillekorn til en ensartet og cremet masse i 2-3 min.
2. vend den piskeke fløde forsigtigt i og tilsidst nu hakkede oreos.
3. Fordel fyldet på bunden, mens den er i springformsringen. Sørg for at det kommer helt ud til kanten i bunden og glat overfladen.
4. Sæt kagen på køl min natten over.
5. Server kagen med jordbær eller hindbær til :)

Note: UMH! den smager så godt :) den er blød, cremet og har skønne små cookiestykker. De er ret vigtigt at den bliver serveret med frugt, så den ikke bliver for kvalm.


Kaffepigerne fik også prøvet min Tassimo :)

Et stk Latte Machiatto

Vi afsluttede den hyggelige aften i sofaen med en masse hyggelig snak :) Jeg fik også nogle dejlige værtindegaver som altid. Bl.a ølandshvede, rødvin, en lille slikkurv servietter og sølvchokolade! Ih jeg er heldig:)

11 kommentarer:

Bitten sagde ...

Årh jeg havde helt glemt den med tun og rødløg, det var nok en af de bedste! Man burde da give sig i kast med at lave sådanne ruller selv, så kunne man lave præcis dem man bedst kunne lide.
Ps. Jeg MÅ(!!!) lave den cheesecake selv en dag. Den er min livret.

Linn sagde ...

Wow! Hvor ser det vildt lækkert ud!

Camilla sagde ...

Tak for sisdt - men øv, bøv :o( Jeg sidder nærmest med tårer i øjnene over, at jeg ikke smagte den kage! Men det betyder selvfølgelig, at jeg bliver nødt til at lave den en dag, hihi. Jeg tror for øvrigt nok, at det var kalve-rilette og ande-confit :o)

Maj sagde ...

Orv mand! Den cheesecake ser virkelig syndig og lækker ud - Line du laver altså bare de mest fantastiske ting!

Hvad er det du har hældt udover cheesecaken? I min fantasi er det johan Bülows lakridssirup... mmmm...!

- Maj :D

Sussi sagde ...

WAUW... Den er så smuk den kage! Min mave skriger på den :)

Anonym sagde ...

Eeej den cheesecake skal da bare prøves -MUMS hvor ser den bare helt fantastisk ud :-)

Prikker i luften sagde ...

Det ser vel nok lækkert og spændende ud. Den kage ser da helt fantastisk ud!Er den svær at lave? Tror jeg vil prøve den til nogle gæster på torsdag:-)

Stina sagde ...

Men det er meget, meget dyrt, er det ikke?

Og virkelig fin kage! :)

Linebinevaskemaskine sagde ...

Bitten: det kunne man sagtens! det må vi prøve en dag ;) DU bliver simpelthen nødt tl også at skabe den cheesecake så ;)

Linn: det var også virkelig lækkert det hele! Mmm

Camilla: det var træls at vi måtte undvære dig ;) men ja nu har du en god undskyldning :D haha jeg tror du har ret!

Maj: ihh tak altså! :D det er hjemmelavet chokoladesirup. Jeg tror måske lakridssirup ville være lidt voldsom til den :)

Sussi: tak :) prøv den!

Rikke: Den er ret simpel at lave, så det er bare at springe ud i det og finde på en undskyldning :)

Prikker: Det var simpelthen så sjovt at teste :) du kan sagtens lave den, den er ret nem men kræver frisk frugt til :) jeg synes bestem du skal lave den til dine gæster, den skal jo laves dagen før, så det er også ret rart.

Stina: Vi kender ikke prisen :) den er ikke blevet offentliggjort endnu. Tak skal du have :)

The Joy of coffee sagde ...

Den der kage ser simpelthen for lækker ud. Hold op hvor er den flot!

Linebinevaskemaskine sagde ...

the joy: tai skal du have :D

Send en kommentar