Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

søndag den 22. april 2012

Gyldne ølandsstykker med surdej


Selvom jeg kun var på ferie i en uge, var hjemmebagt brød noget af det jeg savnede rigtig meget. Nybagt, aromatisk brød med en god skorpe og koldt smør er virkelig undervurderet. Jeg er ikke den store morgenmadsspiser, men nybagt brød er altid lækkert :) i skrivende stund har jeg faktisk en portion Græskarstykker med surdej og solsikkebund til hævning.

Opskriften på stykkerne er inspireret af Sabinas ølandsbrød. Hun er altid god for en opskrift på lækkert brød.


Ølandsstykker ca. 10 stk
5,5 dl vand
2 dl surdej
10 g gær
15 g groft salt
200 g groft ølandshvede
ca. 400 g. fint ølandshvede

1. Bland vand, sur dej og gær godt sammen til gæren er opløst.
2. Tilsæt salt og begge meltyper under omrøring.
3. Ælt dejen i 10 minutters tid, smør en ny skål med olie og hæld dejen i den nye skål.
4. Dæk skålen med film og sæt på køl natten over
5. Varm ovnen med en bagesten i op til 250 grader + 15 min ekstra for at få stenen godt varm
6. Drys et bord med mel, vend forsigtigt dejen ud derpå og form den flad og rektangulær.
7. Drys lidt mel over, skær dejen en gang på langs og fire gange på tværs.
8. Lad dem hæve på bordet i en halv times tid
9. Bag stykkerne på stenen ved de 250 grader i 5 min og 220 grader i 7-10 min til de lyder hule når du banker dem under bunden.

Note: Stykkerne har en sej skorpe, med blødt og svampet indre og en dyb, let maltagtig smag :)


I går var vi ude på gården hos mine forældre og efter en god gåtur ud over markerne uden snor, er Pixi temmelig kvæstet idag. Hende og Fiehunden tumlede også rundt hele dagen, så mon ikke hun bliver liggende i soveposition det meste af dagen ;) undtagen når hun lige skal børstes, for det trænger hun godt nok til efter en dag udenfor.
Resten af min dag skal vist bare gå med en langtidssimret lasagne, brødbagning og til nød, lidt oprydning ;)

3 kommentarer:

Kristine (CookieCrumble) sagde ...

Øv for at du ikke er "opdateret" på min blog med dette indlæg. :( Men guf hvor ser de lækre ud Line :O Er du helt vimmer.

Skønt billede af Pixi. Hun ser MEGET træt ud :D

Louise sagde ...

I din nigella ekspress er der en opskrift der hedder 'Chocolate pear pudding', hvor der skal 'bicarbonate of soda' eller baking soda i. Hvad er det?? :) natron eller sådan noget halløj?

Linebinevaskemaskine sagde ...

Kristine: æv! gør det stadig ikke helt? Vi kan vist godt blive enige om at nybagt brød er så skønt! haha hun var helt færdig ;) alt for meget action på en dag.

Løjsen: Det er almindelig natron :)

Send en kommentar