Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

fredag den 18. maj 2012

Små banankager med peanutbutter & chokolade

Når bananerne ligger og skriger i frugtskålen, så er der jo faktisk ikke så meget at gøre :) Hjemme hos os bliver de enten skåret i mindre stykker og frosset, lavet til bananpandekager med havregryn eller som her, lavet til en eller anden for for kage.

banankage, bananmuffins, banankage med peanutbutter og chokolade, banankage med chokolade, banana cake, banana cake with peanutbutter

Små banankager med peanutbutter & chokolade 12 stk
2 æg
140 g sukker
kornene af 1 vanillestang
80 g smeltet smør
5-6 spsk peanutbutter, jeg brugte smooth
3 godt modne bananer, most
220 g hvedemel
2 tsk bagepulver
100 g mørk chokolade, hakket groft

1. Pisk æg og sukker lyst og luftigt sammen med vanillekornene
2. Rør det afkølede, smeltede smør i sammen med peanutbutter og de moste bananer.
3. Bland mel med bagepulver og vend det i dejen.
4. Vend chokoladen i.
5. Smør i forme du vil bruge og fyld dejen i en lille centimeter fra kanten.
6. Bag kagerne ved 200 grader i 15-17 min. Jeg gav mine 16 ;)

Note: små lækre, svampede kager der er væk i et par haps. Peanutbutteren er ikke gennemtrængende men giver en rigtig lækker rundhed og dybde i smagen :) Det ville også have været lækker med en crunchy peanutbutter. Kagerne kan også sagtens bages som bananmuffins :)


De venter bare på en lille swirl chokolademousse i midten, gør de ikke!? Den fine form til kagerne er købt  her

Jeg har en temmelig kageglad kæreste, så de forsvinder ret hurtigt herhjemme :) Han er vist også efterhånden blevet helt forvent, han er nemlig aaalt for nærig sparsommelig til købekage. Nu smager hjemmebagt altså også meget, meget bedre og de der siger andet ryger på min "sorte kageliste". Altså folk jeg ikke bager til ;) Ingen arme, ingen småkagen - ingen påskyndelse, ingen kage!

Har i forslag til andre spændende ting man kan bruge overmodne bananer til? Eller er deres skæbne bare at ende som smoothie/shake/kage/pandekage? Ikke at nogen af delene er ringe, meen lidt ny inspiration skader ikke :) og bananis er ikke rigtig min kop the, for vanskelig er jeg nemlig også!

8 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Line! Du må prøve at lave banan fritter, det er min yndlings "banan ret" udover bananbrød- smagte dem i Japan engang fik opskriften, og har siden lavet dem som tilbehør til is, eller bare som snack med karamel af kondenseret mælk. 4 bananer, 250 g mel, 1 tsk. natron, 3 dl vand! Bland alle ingredienserne pånær bananerne, skær demo skiver og vend dem i blandingen. Steg i olie til gyldne og drys med sukker - det er simpelthen en sikker vinder! Og hvis du er til kanel kan det med fordel tilsættes. Ha en dejlig weekend

Anonym sagde ...

Åh forresten det er simpelthen nogle guldforme dem der, mener jeg har set dig bage i dem før, åh pretty please, hvor har du købt dem?

Home by Bianca sagde ...

Mums hvor lækkert!
Har desværre ingen tilføjelser til din liste til brug af modne bananer. Syns du har fået det med jeg plejer at ty til. :) God weekend :)

Linebinevaskemaskine sagde ...

Monstercircus: ej det lyder spændende :) den gemmer jeg lige. Formen har jeg købt på Etsy lige her http://www.etsy.com/listing/77396741/cake-mold-egg-tart-mold-soap-mold :)

Bianca: Banankage er altid en vinder :) du må også have en rigtig god weekend

Anonym sagde ...

Sikke smukke kager!
Har du ikke navnet på køberen? Har kikket, men der er 16000 forskellige forme.... Og kan ikke finde dem.
Vh charlotte g

Anonym sagde ...

Smager rigtigt dejligt i hvert fald. Ej tusind tak for linket, åh ja etsy er simpelthen også bare et samlingssted for genialiteter! Har brugt timer derinde! Rigtig god dag!

Chokoladesansen sagde ...

Nej hvor er de fine og god ide med peanutbutter i.. jeg ved min kæreste ville elske dem.

Jeg moser tit en banan og koger med i havregrøden.. det gør den dejligt sød og lækker. Man kan selvfølgelig gøre det med andre slags grød også.
..og banan er også godt i chokoladekage og i kagecreme :-)

Linebinevaskemaskine sagde ...

Charlotte: Tak skal du have :) Linket over din kommentar skulle gerne linke direkte til den pågældende sælger og den præcise form :) jeg skriver det lige ind indlægget just in case.

Monstercircus: De har nemlig rigtig mange skønne ting :)

Chokoladesansen: Tak :) Jeg elsker peanutbutter og det går så godt med banan :) Spændende! Mmm ja banan (og peanutbutter) er bare skønt i en chokoladekage.

Send en kommentar