Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

mandag den 6. august 2012

Store, luftige og svampede chokoladeboller

Jeg hænger vist lidt i bremsen mht. bloggen, men der bare bare været så meget :) Nu har jeg hele fire fridage i streg, så mon ikke jeg kommer til at lave noget er blogværdigt! Disse chokoladeboller er ihvertfald mere end blogværdige. De er store, fluffy, svampede, fyldt med chokolade og så smager de pivfrækt med koldt smør på! Og et ordentlig glas mælk til selvfølgelig :)

Hvis man bor i Aalborg er oddsene for at man både kender og har fået en chokoladebolle fra Slotsbageren rimelig gode. Deres chokoladeboller har et omdømme de færreste bagerier kan hamle op med og der er ofte lang, lang kø uden for butikken. Ingredienserne de bruger er ikke specielt "kvali-agtige", men du kan få en kæmpe blød, lun bolle med masser af chokolade og være lykkelig (og i en sukkerus) resten af dagen. Der er bare et eller andet over dem!

Disse lækre boller kommer så godt som op på siden af dem :) Fløjlsbløde, lette og fyldt med chokoladebomber. De er måske knap så søde som slotsbagerens. Jeg blev inspireret af Bittens opskrift men tilpassede den hvad jeg havde lyst til.

chokoladeboller, luftige boller, lækre boller, nemme boller, svampede chokoladeboller


Luftige og svampede chokoladeboller 14 stk

50 g gær
100 g smør
4 dl kærnemælk
1 tsk groft salt
2 spsk sukker
2 æg
ca 800 g mel
100 g mørk chokolade i grove stykker, jeg bruge callebaut på omkring 56%
æg til pensling, altternativt kan kærnemælk også bruges, det bliver dog ikke helt så blankt.

1. Smelt smøret og rør det det sammen med kærnemælken.
2. Smulder gæren ud deri og rør til den er opløst
3. Rør sukker, salt og æg deri.
4. Ælt mel i dejen lidt til den er som tyk grød og ælt chokoladen i. Ælt resten af melet i lidt efter lidt til dejen er mættet og er let klistret. Ælt den grundigt i 10 min, 5 min hvis du har røremaskine.
5. Lad dejen hæv tildækket i en skål i 1 time.
6. Del dejen i 14 stykker og form dem til boller.
7. Lad bollerne hæve på bagepladen i 30 min.
8. Pisk et æg sammen og pensel forsigtigt bollerne.
9. Bages ved 200 grader i ca. 12 min. til de er gyldne og lyder hule når de bankes let under bunden

chokoladeboller

For søren et regnvejr vi fik her i Aalborg i dag og selvfølgelig lige da Pixi ville ud at tisse her til morgen. Det følger jo med når man får hund, så på med regntøj til både mig og hende.
Vi bor heldigvis på en bakketop, så alt vandet er rendt væk herfra igen :)
Det var vist også på grund af det elendige vejr at jeg fik bagt lækre boller. Det passer ligesom dertil og jeg var meget, meget tæt på at lave aftenens menu om til tomatsuppe eller ribbenssteg, men det er jeg nu glad for jeg ikke gjorde. Vejret er vendt lidt igen og det er faktisk blevet helt lunt. Men det er sikkert bare for at narre fjenden ;)

45 kommentarer:

Kristine (CookieCrumble) sagde ...

Hvor er du styg Line :) på den aller dejligste måde naturligvis :)

De ser ret lækre ud, og ligner til forveksling slotsbagerens. YUMMM! Dejligt med nogle fridag til dig. Nyd dem, og så håber vi på at vejret bliver nogenlunde :)

Anonym sagde ...

Ej, hvor ser de dejlige ud. Selvom min krop ikke kan li hvide boller, så elsker jeg dem og kan spise dem til jeg er helt bulen og døsig :-) mums, de skal helt sikkert prøves. Tak for opskrift

Susanne sagde ...

uhhh de chokoladeboller ser dælme lækre ud... At jeg lige måtte skrive din opskrift ind i min samling. Da de helt sikkert skal prøves. Så mange tak for opskriften og din oplevelse, af dem :-)

Susanne sagde ...

uhhh de chokoladeboller ser dælme lækre ud... At jeg lige måtte skrive din opskrift ind i min samling. Da de helt sikkert skal prøves. Så mange tak for opskriften og din oplevelse, af dem :-)

Camilla sagde ...

MUMS! Jeg savlede over dem da jeg så dem hos Bitten, og jeg savler over dem nu! MÅ snart bage dem selv... når jeg får tid ;o)

Pernille sagde ...

Mmmmmmmmmmmm nork! Sådan en kunne jeg godt dyrke lige nu!!

Unknown sagde ...

Uh, hvor ser de gode ud! Lige som chokoladeboller skal være..

Fin blog i øvrigt:)

A + K = ♥ sagde ...

Uha, de må prøves at bages en dag - hvis de bare kan nå op på linje med Slots-bagerens, så de helt sikkert et forsøg værd :D Gode ser de godt nok ud.

- Anne

Vanessa sagde ...

Tak for en suveræn opskrift! De blev et hit herhjemme! :)

Linebinevaskemaskine sagde ...

Kristine: Haha tak ;D og i lige måde! jeg eeelser fridage ;)

Monstercircus: min krop er heller ikke altid begejsret for hvidt brød, men godt det smager det altså :D

Susanne: Du må bestemt prøve dem :)

Camilla: Du må i svingninger snart :D bag dem!

Pernille: Det kunne jeg også ;)

Marie: Præcis ;)

Anne: Det synes jeg faktisk de er :D bare man bruger rigtig smør!!

Vanessa: Tak for tilbagemeldningen :D dejligt de blev gode

Anonym sagde ...

Tusind tak for en lækker opskrift. De var identiske med dem man kan få hos bageren og som jeg er stor fan af. Endelig fandt jeg opskriften :)

Anonym sagde ...

jeg tilsatte dog 200 g rosier i stedet for chokolade og tilsatte 5 spsker mere sukker og så blev de ALTSÅ GODE... ALLE TIDERS OPSKRIFT :)

Linebinevaskemaskine sagde ...

Anonym: Dejligt du kunne bruge den :)

Anonym: god ide med rosinerne :) og tusind tak for tilbagemeldingen

Anonym sagde ...

Lækkert, tak for det:-)

Linebinevaskemaskine sagde ...

Anonym: det var så lidt :)

Anonym sagde ...

Er i gang med og bage dem nu! Fik opskriften af en kammerat der havde set dem på nettets så de skulle da lige prøves, glæder mig rigtig meget til og smage dem.. Melder tilbage.. Hilsen Maria

Linebinevaskemaskine sagde ...

Maria: Jeg håber de blev rigtig gode :)

Anonym sagde ...

Hejsa
De ser lækre ud og skal prøves på min nye Kitchenaid

Anonym sagde ...

kan kun anbefale dem. de er vildt gode

Anonym sagde ...

de skal prøves min datter vil dele dem ud i klassen da hun har fødelsdag de er super nemme og super lækker......

Linebinevaskemaskine sagde ...

Anonym: Sikke en dejlig ting at indvie den nye maskine med :D

Anonym: Tak for det :)

Anonym: Skønt at de vakte glæder :)

Line Marie sagde ...

Hej, jeg skal bage dem til klassen på torsdag. Er det varmluft eller normal ovn?

Anonym sagde ...

Det er nogle MEGA gode chokoladeboller!!! Bagte dem den anden dag, og kæresten og familien er vild med dem, så er igang igen nu, dog med lidt mere chokolade i :) Så tak for en rigtig god opskrift, ikke sidste gang den bliver brugt her i hvert fald.

Mvh Rasmus

Anonym sagde ...

De er bare SÅ gode - mine drenge ELSKER dem! Er i gang med at bage dem lige nu og forventningens glæde er stor :-)

vh Nina

Anonym sagde ...

Hej har fået mange roser for disse boller - sønnike har bedt om disse boller til hans fødselsdags gæster :-) takker mange gange. Kh Bente

Anonym sagde ...

Ihhh du er en stjerne!!
Jeg har lige bagt de fineste chokoladeboller - og er vildt imponeret over din hjemmeside...glæder mig til at prøve endnu flere af dine skønne opskrifter. Det er især dejligt at du giver forslag og response på spørgsmål!

Mange hilsner Pia

Linebinevaskemaskine sagde ...

Line Marie: Det er almindelig :)

Rasmus: Tak for tilbagemeldingen :) chokolade kan man ikke få for meget af ;)

Nina: SÅ havde du vist nogle rigtig glade drenge :D

Bente: Dejligt at de falder i god jord :) og at de ligfrem bliver bestilt!

Pia: Åhr tak :) Jeg håber at du finder en masse brugbart herinde. SKriv endelig en kommentar eller mail hvis du har spørgsmål

Anonym sagde ...

Jeg har fået bagt bollerene en del gange efterhånden nu og må indrømme de bare blir en kæmpe succes hvergang, de er simpelthen bare de bedst.. Takker af hele hjertet for de bedste boller man kan få <3 Hilsen Maria

Anonym sagde ...

Hvor længe holder de sig friske?

Anonym sagde ...

Og ved du om man skal reducere bagetiden hvis man halverer bollens størrelse?

Linebinevaskemaskine sagde ...

Maria: Hvor er det bare dejligt de kan bruges :D

anonym: hmm de er altså allerbeds samme dag, men dagen efter også ganske fine :) specielt hvis e lige lunes. Så tror jeg faktisk også trediedagen duer.

Hmm måske et minut eller to. Prøv at banke dem forsigtigt under bunden :) lyder de hule er de ved at værr færdige

Anonym sagde ...

Kan man lave dem, med alm mælk ?

Malene sagde ...

Hej.
Sikke en lækker opskrift og rigtig lækre billeder.
Jeg er inde i en periode lige nu, hvor jeg er helt vild med hvid chokolade i stedet for mørk. Så jeg tror, at jeg vil begive mig ud i at laver bollerne med hvis chokolade i stedet. Selvom chokoladen nok vil smelte lidt mere, tænker du så ikke også godt, at det kan lade sig gøre? :)
Mvh. Malene

Anonym sagde ...

Jeg har brugt almindelig mælk, mums hvor var de gode :D

Linebinevaskemaskine sagde ...

Anonym 1: jeg har ikke prøvet det selv men mon ikke :)

Anonym 2: Tusind tak for dit input :) det er dejligt at vide!

Linebinevaskemaskine sagde ...

Malene: Tusind tak :) uh hvod chokolade er også bare lækkert. Jeg tror sagtens det kan lade sig gøre, de bliver måske lidt søde. Jeg tror jeg ville blande hvid og mørk chokolade hvis det var mig :) meld endelig gerne tilbage

Anonym sagde ...

Nu har jeg bagt de her boller en del gange, det er og bliver min ynglings opskrift! - de er tosse gode!

Anonym sagde ...

Har lige bagt disse idag. De er jo fantastiske!! Mmmmh perfekte til madpakken, som kan peppe en hver trist gymnasie dag op :-)

Linebinevaskemaskine sagde ...

anonym: Hvor er det bare dejligt at de kan bruges :) Det er også alt for lang tid siden at jeg har bagt dem!

Anonym: uh det kunne jeg altså godt forstille mig :) Mmm!

Anonym sagde ...

Hej :)
Du skriver, at du har opskriften fra Bitten og at du så justerede den lidt efter dit behov, ikke.. Mit spørgsmål lyder så: prøvede du præcis hendes opskrift inden du ændrede i den?
Hilsen Astrid :)

Linebinevaskemaskine sagde ...

Hej Astrid :) Nej jeg prøvede ikke hendes inden men lod min inspirere. Jeg bruger kærnemælk da det er min erfaring er det giver nogle rigtig lækre, svampede boller :)

Anonym sagde ...

er det alm el. varmluft??

Anonym sagde ...

Jeg har bagt dem her en del gange efterhånden.
Både mand og børn elsker dem :-) Og mandens arbejdskollegaer har endda troet
at de var fra en bager - de så åbenbart så "perfekte" ud :-)

Mvh Carina

Jeg vil tro at man sagtens kan bruge selve grundopskriften (- lidt sukker) til alm. madboller - det vil jeg ihvertfald afprøve næste gang.

Vinmunken sagde ...

Disse boller er også luftige: http://morefews.dk/verdens-bedste-boller/

Anonym sagde ...

De her boller vinder HVER gang - har bagt dem utallige gange. Dog laver jeg dem med flydende margarine og kold kærnemælk. Ælter og former til boller med det samme. Og så lader jeg dem hæve stille og roligt - 2-3 timer og så i ovnen.

Send en kommentar