Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

torsdag den 20. september 2012

Citruskage

Så god og enkel en kage som denne fortjener bestemt at komme på bloggen før jeg glemmer den. Lidt distræt er man vel altid. Jer der følger mig på instagram (MadMedHjertet) ved hvad jeg mener ;) ihvertfald i forhold til noget madrelateret hosthost!



Citruskage
350 g sukker
400 g smør
6 æg
kornene af 1 vaniljestang
200 g marcipan
450 g mel
2 tsk bagepulver
saft + skal af 4 citroner
saft + skal af 6 appelsiner
6 spsk sukker

1. Pisk smør og sukker hvidt og cremet sammen med vanilje.
2. Pisk æg i et ad gangen og pisk godt imellem hvert æg.
2. Pisk marcipanen i og vend herefter mel blandet med bagepulver og 1/3 af citrusskallen i.
3. Smør en bradepande på 39x27 cm og fordel dejen her.
4. Bag kagen ved 180 grader i 55-60 min. Det kan variere alt efter ovn, så hold øje og lav en stiktest i midten.
6. Hæld citrussaft, skal, tom vaniljestang og sukker i en gryde og varm det op til sukkeret er helt opløst.
7. Når kagen er færdig skal du stikke den over hele overfladen med en smørkniv (ikke spids kniv) og fordel siruppen over.

Note: Kagen er lækker svampet en rigtig god sød og syrlig smag :) Der er en bages igen og igen. Den egner sig også rigtig godt til en større forsamling og hvis den skal transporteres. Kar du lime liggende, kan de også bruges :)



11 kommentarer:

Pernille sagde ...

HAPS!

Maj sagde ...

Åh mand, den har jeg også planlagt at lave snart, den ser SÅ lækker ud, og det er lige før jeg kan smage det friske citrus på min tunge - mmm... der er ikke noget bedre end citrusfrugter!

- Maj :D

MariaSilje sagde ...

mmmmh!
hvor ser den bare helt fantastisk ud.

//Maria Silje
www.hairbymariasilje.dk

Linebinevaskemaskine sagde ...

Pernille: Meget haps!

Maj: Der er der nemlig ikke :D jeg eeelsker citron i alt ting!

MariaSilje: Den er også bare rigtig god :)

Kamille Løje sagde ...

Hej Line:)

Nu har jeg tænkt på den citruskage længe og bagte den igår... det blev ikke ligefrem en succes (og ligner slet ikke din). Opskriften er jo i grunden bare en sød tærtebund - så tænkte på om du har glemt at skrive æg på? Eller andet? Den blev ikke svampet, men helt kompakt da der ingen hævemidler er i, og kunne også kun suge halvdelen af siruppen, resten lagde sig simpelthen bare på toppen af kagen, hvor øverste centimeter blev helt opløst! Og så tænkte jeg bare om der mon ikke manglede noget i opskriften? Ellers har jeg godt nok haft en virkelig uheldig bagedag! :)

Mvh, Kamille

Linebinevaskemaskine sagde ...

Hej Kamille :)
åhr det er jeg så ked af :( jeg må have været total distræt da jeg skrev opskriften ind, for der er både bagepulver og æg i. Du har sikker haft total god bagekarma, men det er min fejl at det blev noget hø :( øv! Der er hermed rettet :)

Kamille Løje sagde ...

Jamen, så kan jeg bedre forstå det :) Hele 6 æg og bagepulver - egentlig meget flot at være så distræt at glemme begge hævemidler, hehe:) Nå men, så må jeg jo bare prøve igen en anden gang:) Tak!

God dag!

Lena sagde ...

Hej.

Jeg har planer om at bage denne kage til personalemøde, hvor jeg skal medbringe kage.

River du marcipanen inden du kommer det i?

(Og hvorfor ikke en spids kniv??)

Vh Lena

Linebinevaskemaskine sagde ...

Lena: Jeg plukkede den i små stykker da der ikke var noget rivejern, men bare riv det :) hvis kniven er spids er det svært for siruppen at trænge helt ned i kagen :)

Anonym sagde ...

Så er den lavet og står til afkøling. Jeg fortryder dog at jeg hældte al saften på, den virker meget sjappet, som om den ikke kan trække al væden. Håber den sætter sig lidt inden i aften.

Linebinevaskemaskine sagde ...

Anonym: min trak e helt del da den kølede af :) jeg åber den blev god

Send en kommentar