Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

fredag den 14. september 2012

Madklub med pandekagetema

Så har vi haft endnu en omgang madklub og denne gang var temaet "Pandekager". Åhr hvor jeg bandede mig selv langt væk, over at komme med det forslag, da jeg stod dagen før og lavede pandekager! Men jeg elsker pandekager, så set i bakspejlet var det slet ikke så slemt endda ;)
Jeg var faktisk også den eneste der overraskende nok lavede traditionelle pandekager.
Jeg var desværre midt i en solid omgang penicillin og da jeg ikke så godt kan tåle det, var jeg slet ikke på dupperne. Heldigvis kan vi godt hygge os sammen alligevel :)

Forretten var små chiliblinis med guacamole, cremefraiche og kylling krydret med røget paprika. Meget frisk og lækkert :)

Hovedretten var en kylling-tomat curry og chapati med basilikum. Det smagte bare så lækkert og var lige tilpas krydret. Opskriften kan du finde hos Pernille, der lagde hjem til.

Hun ved hvor meget vi simpelthen elsker de chokoladeovertrukne vindruer, så dem hev hun frem som en lille overraskende "ganerenser" ;)

For lidt tid siden sendte Premier Cru en flaske kastanielikør til mig. Den dufter helt fantastisk varmt af karamel/vanilje og smager så skønt i desserter. Det var blandt andet den jeg tog udgangspunkt i da jeg lavede desserten. Jeg kan kun anbefale den og jeg tror den vil være rigtig god i en kop hjemmelavet varm chokolade. Selv anbefaler de at bruge det i brunede kartofler :)

Fotogen er den godt nok ikke, men godt smager det :) Pandekage dryppet godt med kastanielikør og silkeblød chokolade-appelsincreme, smagt til med selv samme likør.
Selve pandekagen er nu ikke noget at råbe hurra for, så den får i altså ikke. Brug jeres egen yndlingsopskrift.

Pandekager med chokolade-appelsincreme og kastanielikør 6-8 pers
Pandekager
Saft og skal af 1 appelsin
1 dåse kondenseret mælk
2 blade husblas, udblødt
200 g græsk yoghurt 10%
100 g mørk chokolade
2,5 dl piskefløde

1. Lun appelsinsaft og skal til lidt varmere end lillefingervarmt og rør husblassen ud deri.
2. Bland med kondenseret mælk og græsk yoghurt. Lad det sætte sig et par timer på køl.
3. Smelt forsigtigt chokoladen i lidt af fløden og lad den køle af i 5 min mens du pisker fløden til skum.
5. Vend en klat af flødeskummet i chokoladen og vend derefter alt chokoladen over i flødeskummet.
6. Vend chokoladen og flødeskummet sammen.
7. Vend det sammen med appelsincremen fra før og sæt på køl en times tid.

Næste gang et temaet "Mormormad", jeg skal have forret med og er temmelig blank lige nu :) har i nogle ideer ud over tunmousse, hønsesalat og tarteletter?

11 kommentarer:

Libbie sagde ...

Mine tænder løber i vand...

MariaSilje sagde ...

Mmmh! Lækkert med oandekager ;)

Maj sagde ...

Åh hvor ser det lækkert ud!!
Jeg elsker også bare pandekager, jeg synes bare det tager SÅ lang tid at lave dem - tålmodighed er en dyd jeg ikke ejer ;)

De der vindruer skal jeg også snart have gang i, de ser SÅ lækre ud!

- Maj :D

Home by Bianca sagde ...

Ser super lækkert ud!

mette sagde ...

Hvis det skal være tarteletter, skal det være med grønærter og skinke/hamburgerryg i, det husker jeg tydeligt!

Men hvad med en god skipperlapskovs? Kogt hamburgerryg med kogt blomkål og hele svineriet? Eller en god hjemmelavet suppe,med hjemmelavede boller ? eller svinehjerter med persille, eller grydekylling med persille i rumpen, jamen jeg kan jo næsten ikke stoppe nu ;-)

Årrrhhh mand godt jeg lige har spist !

Pernille sagde ...

Det var SÅ hyggeligt.. og lidt sjovt lige på et bestemt tidspunkt :P XD

Du kan tro din likør hygger sig her hos mig :D

Og ikke tunmousse.. er mega allergisk overfor tun..

Glæder til næste gang og hvad du har fundet på!

Annemette sagde ...

Forslag til mormormad, kunne også være apargessuppe, som man kunne give et "pift" med f.eks. chili, rejer eller noget andet.

Eller hvad med at lave en "mini-portions" fortolkning af noget som krebinetter, koteletter i fad, stegt flæsk eller forloren hare? :-)))

A + K = ♥ sagde ...

Hvor lyder ideen med druerne bare lækker :O
Den må jeg bare forsøge mig med.

- Kit

Stinne sagde ...

En klar suppe med boller i? Det kan jo luksusgøres på så mange måder ;) Ellers røget laks formet som en rose?

Linebinevaskemaskine sagde ...

Binemor: det var også bare rigtig godt :)

MariaSilje: Pandekager er altid godt :D

Maj: Jeg fortryder også hver gang, ihvertfald lige indtil jeg spiser dem ;) Vindruerne er bare lækre :)

Bianca: Det smagte også rigtig godt det hele :)

Mette: Haha tak for alle dine ideer :) så har jeg lidt at arbejde med

Pernille: Vi er nu gode til at hygge os og pjatte ;) haha det tænkte jeg nok at den gør :p vi kan ikke have at tunen tager livet af dig!

Annemette: Jeg tror næsten også at det bliver noget minimini noget :) de for inspiration

Kit: De er så lækre :) søde og friske

Stinne: Det kunne være en ide :) haha en lakserose er Så retro og mormor

Juuuly sagde ...

De der vindruer - nu har jeg også prøvet. UHA! det er godt! mm mmm mm!

Send en kommentar