Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

lørdag den 10. november 2012

Morfarkagen

Jeg bor kun et par kilometer fra min mormor og morfar og jeg ser dem derfor forholdsvis tit. Det er godt nok smuttet lidt her på det sidste hvor jeg har haft meget at se til med arbejde. Nu er jeg jo desværre ledig igen, men nu har jeg lidt bedre tid :) Derfor tog mig og Pixi på visit hos min mormor og morfar i tirsdags, oven i købet sammen med min lillesøster, mor og moster. Min morfar er temmelig glad for kage, men specielt såkaldt "kranse" dvs. dagmartærter, wienerstænger osv. Alle kager jeg har et ret anstrengt forhold til. Derfor blev jeg enig med mig selv om at bage en kage jeg har haft i tankerne længe. Selve dejen er fra en gammel lap papir jeg ikke ved hvor jeg har fra.

Morfarkage 2 stk
100 g smør
3 dl yoghurt naturel
0,5 dl mælk, lunken
50 g gær
1/2 tsk bagepulver
1/2 tsk kardemomme
3/4 tsk fint salt
75 g sukker
korn af 1 vaniljestang
ca. 600 g hvedemel, men hold evt. lidt tilbage

1. Smelt smørret, tilsæt mælken og opløs gæren deri.
2. Rør først yoghurt og derefter bagepulver, kardemomme, salt, sukker og vaniljekorn i.
3. Ælt melet i lidt efter lidt til dejen slipper skålen. Det er ikke sikkert du skal bruge det hele.
4. Ælt dejen rigtig godt igennem og lad den hæve under et ren klæde i 1 time
5. Lav fyldet

Fyld
3,5 dl kagecreme med vanilje (hjemmelavet eller købt, tilsæt gerne ekstra vanille)
1 dl rosiner
1/2 dl tørrede tranebær
1 dl mørk chokolade, grofthakket
1/2 dl hvid chokolade, grofthakket
1 spsk kanel

1 æg, sammepisket

1. Rør alle ingredienser til fyldet sammen.
2. Rul dejen ud i en rektangel i max 1 cm tykkelse og fordel fylde derpå. Også helt ud i enderne.
3. Rul dejen sammen på den lange led og skær den i 16 tykke snegle.
4. Spænd bagepapir ud over bunden på 2 springforme på ca 24 cm og smør siderne med fedtstof.
5. Placer en snegl i midten og syv snegle i en cirkel rundt om. De skal bare lige røre hinanden.
6. lad kagerne hæve tildækket i 45 min.
7. Pensel med æg og bag ved 200 grader i ca. 25 min.



Den vakte ihvertfald lykke :) både den der blev spist sammen med familien og den Daniel fik med til kollegaerne. Havde jeg haft mere kandiseret appelsinskal var det også røget i. Pistacienødder kunne også være skønne. Mulighederne er som altid mange, og det er bare lige om at få øje på dem. Det der tiltaler mig ved den er den lækre, svampede kage, de forskellige teksturer og at cremen holder kagen fugtig og lækker uden at direkte er lag af kagecreme. Jeg er ikke så god til bagt, blævret kagecreme ;)

6 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

JAAAAA! Kan jeg ikke være din morfar for en dag? :-P

Her sidder jeg uden at have nået at spise morgenmad endnu og HUNGRER efter et stykke - nøj hvor ser den god ud!

Helle sagde ...

Mums den lyder lækker - TAK for opskriften!! :D

Anonym sagde ...

Hej Line
først og fremmest 1000 tak for en meget inspirerende og flot blog.

Hvis den først skal bruges dagen efter, hvordan opbevares den så bedst?
I køleskab eller på køkken ord og hvordan vil du pakke den ind?
Tror du den kan fryses?

Mange hilsner

Marianne

Vanessa sagde ...

Nøøøj, amen altså! Det ser jo for lækkert ud!

Maj sagde ...

Morfarkage - Ja TAK!
Den der ser bare alt for lækker ud - uhmmmm... Saftig og smagfuld, What not to like?

- Maj :D

Linebinevaskemaskine sagde ...

Piske: Altid :D haha et bette stykke kage kan man vel altid klemme ned

Helle: Det kan du tro den også var :)

Marianne: Tak for de søde ord :) på køkkenbordet, i en luftætpose (og evt i en bøtte) er mit bedste bud :)Jeg tror faktsik godt den kan fryses, bare du venter med glasuren

Vanessa: Det er en rigtig hyggekage :)

Maj: :P du må hellere igang

Send en kommentar