Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

onsdag den 6. marts 2013

Cheesecake med passionsfrugt

Jeg må hellere lige huske at smide opskriften med jeg husker det :) Cheesecaken er en lækker lille syrlig sag, der er skønt cremet og ret nem at lave. Jeg er normalt ikke så meget til bagt cheesecake, da de nemt kan blive lidt grynede i konsistensen men denne er rigtig lækker! Den er sikkert også god med hindbær eller mango!


Cheesecake med passionsfrugt ca 12 stk

Bund
250 g knuste digestivekiks
120 g smør, smeltet

1. Bland kiksekrummerne godt med det smeltede smør og pres dem ud i en smurt firkantet form. Jeg brugte en firkantet tærteform på 28x21x3 med løs bund.

Fyld
400 g flødeost (ikke light)
120 g sukker
3 æg
1 spsk majsstivelse
saft og fintrevet skal af 1 lime
1,5 dl creme fraiche 9%
1,75 dl frugtkød fra passionsfrugt (inkl saft og kerner) jeg brugte 8 stk

1. Rør flødeost, sukker, æg, majsstivelse og limeskal godt sammen med et piskeris til massen er ensartet. rør creme fraiche i.
2. Bland passionsfrugtkød med limesaft og rør det o flødeostcremen.
3. Fordel fyldet på bunden og bag den 25-28 min.  ved 180 grader Den er færdig når fyldet er fast i siderne, men midten stadig bevæger sig lidt hvis du ryster formen let.
4. Når kagen er slukkes ovnen mens kagen er indeni og der sættes en grydeske i lågen, så den er på klem. Lad kagen køle af på denne måde i 1 time. 
5. Pak den afkølede kage godt ind og lad den sætte sig på køl i in 6 timer eller natten over.

Nogle gange kunne man godt ønske sig lidt flere timer i døgnet, og jeg har ikke engang børn endnu! Det hele går simpelthen så stærkt lige nu. Med en lille time i transport hver vej til nyt arbejde og et hus (med vinduer!) der sluger en frygtelig masse opmærksomhed føler jeg mig godt nok lidt brugt ;) Der er mange ting der skal spekuleres over og huskes på og jeg føler mig lidt overvældet af mængden af post-its jeg har rundt omkring :) Jeg elsker struktur, lister og skemaer!

Men, men! Jeg skal også lige have snøvlet mig sammen til at vise jeg de nyeste billeder af huset. Det er nemlig blev så fint med undertag, døre og vinduer :)

11 kommentarer:

Frida sagde ...

hvor lyder det lækkert, og som et rigtigt godt par - flødeost og passionsfrugt! :)
- Frida, http://bakedbyblondie.bloggersdelight.dk

Piskeriset sagde ...

Åh, hvor er det et skønt syn! Elsker cheesecake :-)

A + K = ♥ sagde ...

Åhha, hvor lyder det bare lækkert!

- Anne

jjj sagde ...

Haha. Døre, vinduer og undertag. Er der vægge også ?
Det er et stort arbejde at købe, bygge, renovere et hus. Men når det står der - klar og tager i mod en med åbne arme, er det det hele værd.

VH Hanne

Frida J. sagde ...

Det lyder super lækkert. er stor tilhængere af passionsfrugt!!

www.louiogbearnaisen.dk sagde ...

MUMS! Det lyder som en lækker sag - især med passionfrugten, som jeg slet ikke kan få nok af. Kender alt for godt det med for lidt timer i døgnet - men med et hus i udsigt, skal det nok gå :)

Sasibe sagde ...

Ah hvor ser den lækker ud! Endnu engang husker man hvorfor det er så træls, at manden min ikke kan lide ost :(

- og så med passionsfrugt!

Linebinevaskemaskine sagde ...

Frida: Det kan du tro det er :) cremet og frisk

Piske: Os mig! Det er gudespise :)

Anne: Det er så godt!

Hanne: hehe vægge er old news ;) åh det bliver godt!

Frida: Det er jeg også :) de giver sådan et godt pift

Loui: Det kan du også tro det er :D passionsfrugt er alt for undervurderet. Åh ja de kære timer! Det skal det :) jeg glæder mig!

Sasibe: Åhr hvad er han for en ;) det kan næsten ikke betegnes som ost synes jeg. Det er altså bare rigtig lækkert :)

Sasibe sagde ...

Han elsker alt - undtagen ost! Så træls! Lavede din cheesecakebrownie med hindbærskum (faktisk sådan jeg faldt over din blog!) og det gik super godt indtil han kom til det hvide... :( Så blev han til gengæld helt grøn i hovedet! ØV!

Linebinevaskemaskine sagde ...

Sasibe: ih han er da et skarn ;)

Sasibe sagde ...

Haha, ja det er han! Men han er mit skarn ;) Men resten var helt vilde med din cheesecakebrownie med hindbærskum!

Send en kommentar