Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

fredag den 8. november 2013

Chokoladeballade med Valrhona special orange og ristede spøgelser

Halloween er ved at være overstået desværre. Jeg ved at mange brokker sig over denne nye tradition vi danskere er begyndt at tage til os, men jeg synes at alt den uhygge er noget så hyggeligt. En anledning til at bage skræmmende og/eller ulækre kager, klæde sig ud og skære de fineste græskar. Desuden fejrede mig og Daniel at vi har været sammen i 10 år her den 31. Oktober :)

 Kan i huske dem her? Dem lavede jeg til Daniels fødselsdag (til kollegaerne) sidste år.

I madklubben fejrede vi også halloween på vores egen måde - lige som sidste år.

Forretten var små hjerner aka sprøde butterdejsbunde med laks, rejer og en skøn hjemmerørt dressing.

Søde Pernille lagde hjem til og sørgede for hovedretten. Bloody Mary hotdogs! nybagte bløde og svampede Pretzel rolls, hjemmelavet bloody mary ketchup med vodka og lækre hjemmelavede ristede løg. SÅ lækkert!

Jeg havde desserttjansen denne gang og jeg havde faktisk rigtig svært ved at bestemme mig for hvad jeg skulle lave. Det skulle også passe med at jeg skulle køre direkte fra arbejde og heller ikke for tidskrævende da jeg også skulle have lavet noget af Daniels fødselsdagskage. Jeg fandt lidt inspiration forskellige steder fra og kom frem til en spøgelseskage!

Chokoladeballaden er selvfølgelig Annes og spøgelserne er fra LemonSugar.

Chokoladeballade med Valrhona special orange og ristede spøgelser (kagen skal bages 1-2 dage før!)

200 g Valrhona Special Orange chokolade 57% (eller anden god chokolade)
200 g smør
250 g sukker
5 æg, pisket let samme
1 spsk mel
evt et lille nip fint salt

1. Lad smørret smelte i en gryde og tilsæt derefter den grofthakkede chokolade.
2. Rør rundt ind til at chokoladen er smeltet og tag gryden af varmen. Lad chokoaldemassen køle lidt af i 3-4 min.
3. Rør æggene i lidt ad gangen og vend til sidst salt og mel i.
4. Hæld dejen i en rund bageform på 22 cm foret med bagepapir.
5. Bag kagen ved 180 grader varmluft i 22-25 min, kagen må godt føles lidt klæg og en smule ubagt. Lad kagen køle helt af, pak den lufttæt ind og opbevar gerne på køl.

Spøgelsesmarengs
4,5 æggehvider
225 g sukker
1/2 tsk cream of tartar (eller 1/2 tsk eddike)
lidt vanilje

1. Rør æggehvider, sukker og cream of tartar/eddike godt sammen med et piskeris, i en skål der kan tåle at komme over vandbad. Jeg brugte standartskålen til kitchenaiden.
2. Sæt skålen over vandbad uden at den røre vandet og rør konstant med piskeris ind til at massen er blevet lun og alt sukkeret er opløst. Gnid lidt af massen mellem fingrene for at checke.
3. Sæt skålen i røremaskinen igen eller brug din håndmixer. Pisk ind til at marengsen har stuetemperatur og den kan den danne bløde toppe når du trækker piskeriset op (ala spøgelsernes spids).
4. Fyld spøgelsesmarengsen i en sprøjtepose og sprøjt spøgelser ud på kagen, tidligst 1/2 time før servering. Jeg gav dem en tur med gasbrænderen og puttede derefter små sorte krymmelstjerner fra Tiger på som øjne. Alternativt kan du bruge en tandstik og sort pastafarve.

Note: En virkelig lækker kage, der også var helt fantastisk på 3. dagen. Den er fudgy og smelter på tungen. Det er selvfølgelig en tæt og tung kage så den rækker langt. Sidst men ikke mindst, så er kagen simpelthen så nem og hurtig at lave :)



0 kommentarer:

Send en kommentar